maandag 10 oktober 2011

10 oktober 2011


Laat aangekomen door vertraging van 1u30 op Schiphol. Zondag, na een mooie stadswandeling in de oude Medina, in de tuin van het hotel voorbereid voor de module taalverwerving en logopedie2.

Vandaag om 10u gesprek met de directeur van AMES, Dhr. Kamal Mjaoual en de 2 coördinatrices over het programma van deze week. Er kwamen praktische vragen aan de orde o.a. visie en indeling in onderbouw, middenbouw en bovenbouw en evt. schakelklas. Over differentiatie en groepsindeling en over logopedie in het kamertje of in de klas. Hoe maak je onderwijs aanschouwelijk. Kamal is ook van plan om een reportage te laten maken over de schakelklas om ouders te laten zien wat de meerwaarde is van de dovenschool voor oudere instromers.

Na de middagpauze gingen we gelijk met de coördinatrices aan de slag. Het werd een discussie over woordenschatuitbreiding via klanken naar woorden en dan zinnen of/en woordenschatuitbreiding volgens netwerkopbouw. Met de hele groep leerkrachten zijn we concreet aan de slag gegaan om de opdrachten voor klassenobservatie concreet te maken door oefeningen in groepjes. We hebben het 4-takt model van Verhallen-Verhallen uitgelegd zodat de leerkrachten het vanaf morgen in kleine stapjes in de praktijk kunnen brengen.

Morgen filmen we in de onderbouw en bespreken dit om half 4 na, met de leerkrachten van de onderbouw. De coördinatrices worden bij alles zeer nauw betrokken.

Tot morgen!

Groeten uit warm Casablanca

Tahar, Mirjam en Riet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten