woensdag 15 december 2010

Woensdag 15 december

Het rijden met een taxi naar Ames wordt al heel gewoon en we verbazen ons nergens meer over. Vanmorgen stond er weer een klassenbezoek op het programma en moesten Fatna en Soumia dit keer de nabespreking houden . Dat was wel spannend voor ze want dat was de eerste keer voor ze. Ik was met Soumia bij een rekenles. De leerkracht had zich goed voorbereid en hield zich keurig aan de fases van de directe instructie. De klas deed enthousiast zijn best. Ik had wel het idee dat een aantal kinderen veel meer dan de aangeboden stof aan kon. Toen de les was afgelopen vroeg ik aan de leerkracht of ik een "experiment "mocht doen. Dat mocht en toen ik veel moeilijkere vragen aan de leeerlingen ging stellen bleek meer dan de helft dat niveau tot hun enthousiasme aan te kunnen. Jan was met Fatna naar een les grammatica wezen kijken en kwam enthousiast terug. Vervolgens hielden beide dames een nabespreking met de leerkracht waar Jan, Tahar en ik dan bijzaten. Tahar om een verslag van het gesprek te maken op papier en Jan en ik keken alleen maar , maar ook uit lichaamstaal en de enkele franse termen valt ook al een hoop informatie te halen. Ieder hield een nabespreking van 20 minuten in het begin wat gespannen maar met zeer goed resultaat.Ook voor de leerkrachten was dit een "premiere".
Na de lunch werd de inhoud van de gesprekken vertaald en werden Fatna en Soumia door vooral Jan voorzien van coachingstips. Het was mooi dat het twee totaal verschillende gesprekken waren : een leerkracht die erg kort van stof was en steeds dmv van vragen uitgedaagd moest worden en de andere leerkracht die een waterval aan allerlei onderwerpen wilde aansnijden . Vervolgens heeft Joost het gehad over wat zijn inziens belangrijke taken voor een I.B.-er zijn en dat geprobeerd toe te snijden op hun beginnende activiteiten binnen hun werksituatie. Niet teveel de vergelijking met Nederland maar wat zou hier binnen Ames prioriteit hebben en zinvol zijn. Dan blijkt ook dat we nog met Kamal (de directeur) aan de slag moeten want de dames zijn nog steeds niet vrijgesteld, of in zeer beperkte mate. Ook op allerlei beleidsterreinen staat een en ander nog in de kinderschoenen. Ook de IB-ers verbazen zich erover dat de klassenopstelling wisselend is, een U-vorm maar ook bankjes achter elkaar (met dove kinderen!) Ook dit gaan we vrijdag met Kamal bespreken want met een eenvoudige maatregel kun je deze situatie natuurlijk veranderen. Aan het eind van de middag zijn we gestopt , ook hier is de school woensdagmiddag vrij. Iedereen is na lestijd dan ook uit de school verdwenen. De normjaartaak is hier niet aan de orde.
Opnieuw een zeer zinvolle en intensieve dag. Na afloop zijn we lopend de oude binnenstad en de medina in gegaan , een wirwar aan steegjes en winkeltjes. Fascinerend om te zien, allerlei beroepen die je in Nederland alleen nog in het openlucht museum ziet maar ook dat je hier je eigen kip kunt uitkiezen die dan ter plekke wordt onthoofd en geplukt.
Groet uit Casablanca, Tahar, Jan en Joost

Geen opmerkingen:

Een reactie posten