woensdag 16 juni 2010

Module: Taalverwerving en logopedie.


Zaterdag 12 juni
Onze aankomst was zeer hartelijk. Het was niet echt warm maar een prima temperatuur om aan het werk te gaan.

Zondag 13 juni
Door Kamal, de directeur van de AMES en Hakim, de chauffeur van de school werden we na het ontbijt opgehaald. We kregen een geweldige rondleiding in de moskee. We mochten aansluiten bij een groep toeristen, dit had Kamal snel geregeld. Visjes gegeten in het centrum, op traditionele manier gegrild of gefrituurd met linzen en sla. Zo lekker hebben Riet en Mirjam het nog nooit gegeten.
Daarna in de tuin onder de palmboom voorbereid. Sokken vergeten mee te nemen en toen was het fris.

Maandag 14 juni
We mochten eindelijk beginnen na de valse start in April waar de aswolk ons tegenhield.
Naast de mensen van de school zijn er nog 6 mensen uit verschillende NGO ’s. Van de onderwijsacademie hadden we geen enkele aanmelding. Deze mensen kregen de uitnodiging te laat.
Verschillende organisaties zijn op de hoogte van het geven van deze module maar de meesten gaven aan door gebrek aan middelen niet te kunnen participeren.
In het benauwde lokaal ging het lesgeven goed. We raakten met z’n drieën al snel op elkaar ingespeeld. Het was een erg theoretisch deel om inzicht te geven in alle onderdelen van de taal. Rond kwart over 6 stopten wij en begon het vragen halfuurtje wat uitliep tot anderhalf uur. Hieruit blijkt de enorme betrokkenheid van de groep en de module roept veel discussie op. Toen kregen alle deelnemers nog een opdracht voor de volgende dag. Morgen houden wij de klok in de gaten!

Dinsdag 15 juni
Met 4 IB-ers gingen we vanmorgen aan de slag. A.d.h.v. hun enorme takenlijst hebben we een aantal punten toegelicht. De IB-er zien op tegen de grote hoeveelheid taken en zien door de bomen het bos niet meer. Aan ons de taal om ze hiermee verder te helpen.
Om half 4 was iedereen paraat en gingen we in groepjes aan de slag met de huiswerkopdracht.
Goed is het om te zien hoe levendig de samenwerking in de groepjes verloopt. Het stuk onderzoek van taal en uitspraak roept terecht veel vragen en discussie op.
We krijgen na 2 dagen bij AMES meer zicht op hoe we kunnen aansluiten op de dagelijkse praktijk van de leerkrachten op de dovenschool.


Groeten van Riet Mirjam en Tahar tot de volgende blog

Geen opmerkingen:

Een reactie posten