dinsdag 30 juni 2009

Dinsdag 30 juni 2009

30 juni 2009

Vandaag kregen de ouders – meestal de moeder - van de leerlingen de rapporten. Dat was best spannend want leerlingen kunnen ook blijven zitten. Als een moeder daar echt problemen mee had, volgde er een gesprek met de directeur. Ondanks het feit dat een aantal leerlingen aangedaan was, was de sfeer goed. Er werd volop gecommuniceerd in gebaren door leerlingen onderling en door een aantal leerkrachten met hun leerlingen. Afscheid nemen van de leerkrachten gebeurde meestal met twee kussen.
Peter had een vruchtbaar gesprek met Kamal (directeur)over de aan te bieden modules. In grote lijnen zijn de thema’s van de modules vastgesteld. Hierbij is de vraag van de school leidend. Zoals nu is afgesproken, zullen de modules aan het hele team worden aangeboden. Daarbij komt een toegevoegd traject voor de (aan te stellen) IB-ers en/of experts van de school die verantwoordelijk zullen zijn voor de borging van de aangeboden kennis.

Connie had een inspirerend gesprek met een leerkracht uit de onderbouw. De lessen die worden gegeven, kwamen aan de orde. Lezen en schrijven hebben een centrale plaats. Spreken wordt gekoppeld aan – eerst – de letters en later de woorden en – weer later – korte zinnen. De betekenis van de leeswoorden wordt gekoppeld aan plaatjes en in de gebarenlessen aan gebaren.

Samen hadden we tenslotte een gesprek met het team van de onderbouw. Ze waren blij met de voorgestelde modules (o.a. logopedie, audiologie en psychologie van het dove kind). Zeer nieuwsgierig waren ze naar de praktijk en de methoden op onze scholen. Misschien is het een idee om daar wat filmopnames van te maken.

Vanaf morgen komt het bezoek op Peters schouders neer omdat Connie wegens familieomstandigheden huiswaarts keert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten